
Forskere ved Sainsbury Wellcome Centre (SWC) ved University College London har gjort en banebrytende oppdagelse om hvordan hjernen lærer gjennom prøving og feiling. Studien, publisert i tidsskriftet Nature, avslører at hjernen benytter to separate systemer for læring: ett basert på belønningsforventninger og et annet som fokuserer på hvor ofte en handling utføres.
Det første systemet, kjent som belønningsforventningsfeil (RPE), signaliserer om utfallet av en handling er bedre eller dårligere enn forventet. Det andre systemet, kalt handlingsforventningsfeil (APE), oppdaterer hvor ofte en handling utføres, uavhengig av belønning. Denne dobbeltmekanismen gir en forklaring på hvordan vaner dannes og hvorfor de kan være vanskelige å bryte.
"Vi har funnet en mekanisme som vi tror er ansvarlig for vaner," forklarer Dr. Marcus Stephenson-Jones, hovedforfatter av studien. "Når du har utviklet en preferanse for en bestemt handling, kan du omgå ditt verdibaserte system og bare stole på din standardpolicy basert på tidligere erfaringer."
Oppdagelsen kan ha betydelige implikasjoner for behandling av tilstander relatert til vanedannelse, som avhengigheter og tvangslidelser. Den gir også ny innsikt i utviklingen av terapier for Parkinsons sykdom, hvor tap av dopaminproduserende nevroner påvirker bevegelseskontroll og vanedannelse.
Videre forskning vil fokusere på å forstå hvordan disse to læringssystemene samhandler og hvordan de kan målrettes for terapeutiske formål.