
Den 21. november 2025 opplevde SpaceX en alvorlig testulykke med sin nyeste Super Heavy-booster ved Starbase-anlegget i Texas. Ulykken skjedde under en trykktest av gassystemet rundt kl. 04:00 lokal tid, da boosterens struktur sviktet og en gassky ble sluppet ut, noe som indikerer en eksplosjon som kompromitterte dens integritet.
SpaceX bekreftet hendelsen og uttalte at det ikke var noen skader, og at testen ennå ikke hadde nådd stadiet for evaluering av strukturell styrke. Denne boosteren er den første av Starship V3-modellen med forbedrede funksjoner knyttet til NASAs måneoppdrag, og er sentral i USAs planer om å returnere mennesker til månens overflate før 2030. Setbacket kan påvirke SpaceX sin tidsplan for å lansere V3 Starship, som tidligere var planlagt for tidlig 2026.
Starship-programmet har hatt en blanding av eksplosive feil og nylige fremskritt; den siste store testen fant sted i oktober 2025. Som en kritisk komponent i NASAs månestrategi, kan forsinkelser i Starship-programmet påvirke bredere amerikanske rommål.
Samtidig har Blue Origin, ledet av Jeff Bezos, annonsert planer for en ny, kraftigere variant av sin New Glenn-rakett, kalt New Glenn 9x4. Denne supertunge bæreraketten har betydelige oppgraderinger, inkludert ni motorer på første trinn og fire på andre, to mer per trinn enn den nåværende New Glenn-versjonen. Selskapet sikter mot å tilby et bredere spekter av oppskytningskapasiteter, rettet mot markeder som satellittmegakonstellasjoner, måne- og dypromsoppdrag, og nasjonale sikkerhetskontrakter som Golden Dome. Denne utviklingen posisjonerer Blue Origin til å bedre konkurrere med rivaler som SpaceX, Rocket Lab og United Launch Alliance, som alle forfølger sine egne neste generasjons raketter.
Disse hendelsene understreker den intense konkurransen og de teknologiske utfordringene i den kommersielle romfartsindustrien, ettersom selskaper streber etter å utvikle pålitelige og kraftige bæreraketter for fremtidige oppdrag.