
En nylig avsagt dom fra EU-domstolen har styrket forbrukernes rettigheter ved kansellering av pakkereiser. Dommen fastslår at reisende har krav på full tilbakebetaling av innbetalte beløp dersom en pakkereise blir kansellert av arrangøren.
Ifølge dommen er reiseoperatører forpliktet til å refundere hele beløpet innen 14 dager etter kanselleringen. Dette gjelder uavhengig av årsaken til kanselleringen, med mindre det foreligger ekstraordinære omstendigheter som ligger utenfor operatørens kontroll.
Forbrukerorganisasjoner over hele Europa har ønsket dommen velkommen og ser den som en betydelig seier for reisendes rettigheter. De påpeker at dette vil gi forbrukerne større trygghet ved bestilling av pakkereiser og sikre at de ikke lider økonomisk tap ved uforutsette kanselleringer.
Reisebransjen forventes å bli påvirket av dommen, da den legger et større ansvar på operatørene for å sikre at de kan oppfylle sine forpliktelser overfor kundene. Dette kan føre til strengere interne rutiner og økt fokus på forbrukerbeskyttelse.
Dommen gjelder for alle EU-land og er bindende for medlemsstatene. For norske reisende betyr dette at de også kan påberope seg disse rettighetene, ettersom Norge er en del av EØS-avtalen og dermed underlagt EU-regelverket på dette området.