
De nordiske utenriksministrene fra Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige har i en felles uttalelse datert 6. januar 2026 bekreftet Grønlands suverenitet og understreket at spørsmål vedrørende Grønland er et anliggende for Danmark og Grønland alene.
I uttalelsen fremhever ministrene viktigheten av å opprettholde sikkerhet, stabilitet og samarbeid i Arktis. De uttrykker støtte til økt NATO-tilstedeværelse og årvåkenhet i regionen, og påpeker at de har økt sine investeringer i arktisk sikkerhet. Videre understrekes betydningen av samarbeid med USA og andre NATO-allierte for å styrke sikkerheten i Arktis.
Ministrene legger vekt på respekt for FN-paktens grunnleggende prinsipper og internasjonal lov, inkludert ukrenkeligheten av grenser. De påpeker at Kongeriket Danmark, inkludert Grønland, er en av grunnleggerne av NATO og har historisk samarbeidet tett med USA om arktisk sikkerhet, blant annet gjennom forsvarsavtalen fra 1951.
Denne felles uttalelsen kommer i kjølvannet av tidligere diskusjoner om Grønlands status og understreker de nordiske landenes enighet om at beslutninger angående Grønland skal tas av Danmark og Grønland selv.