Nordiske utenriksministre bekrefter Grønlands suverenitet

Vis hovedpunkter
  • Nordiske utenriksministre bekrefter Grønlands suverenitet.
  • Uttalelsen understreker at saker angående Grønland er for Danmark og Grønland å avgjøre.
  • Ministrene støtter økt NATO-tilstedeværelse i Arktis.
  • Samarbeid med USA om sikkerhet i Arktis fremheves.
  • Respekt for FN-paktens prinsipper og internasjonal lov vektlegges.
Nordiske utenriksministre bekrefter Grønlands suverenitet
Bilde er generert av KI

De nordiske utenriksministrene fra Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige har i en felles uttalelse datert 6. januar 2026 bekreftet Grønlands suverenitet og understreket at spørsmål vedrørende Grønland er et anliggende for Danmark og Grønland alene.

I uttalelsen fremhever ministrene viktigheten av å opprettholde sikkerhet, stabilitet og samarbeid i Arktis. De uttrykker støtte til økt NATO-tilstedeværelse og årvåkenhet i regionen, og påpeker at de har økt sine investeringer i arktisk sikkerhet. Videre understrekes betydningen av samarbeid med USA og andre NATO-allierte for å styrke sikkerheten i Arktis.

Ministrene legger vekt på respekt for FN-paktens grunnleggende prinsipper og internasjonal lov, inkludert ukrenkeligheten av grenser. De påpeker at Kongeriket Danmark, inkludert Grønland, er en av grunnleggerne av NATO og har historisk samarbeidet tett med USA om arktisk sikkerhet, blant annet gjennom forsvarsavtalen fra 1951.

Denne felles uttalelsen kommer i kjølvannet av tidligere diskusjoner om Grønlands status og understreker de nordiske landenes enighet om at beslutninger angående Grønland skal tas av Danmark og Grønland selv.

Referanser

Steder

  • Arktis
  • Danmark
  • Finland
  • Grønland
  • Island
  • Norge
  • Sverige

Personer

  • Donald Trump
  • Jens-Frederik Nielsen
  • Mette Frederiksen