
Danmark, Færøyene og Grønland deltar i felles møter under NATO-forsvarsministermøtet for å styrke sikkerheten i Arktis og Nord-Atlanteren. Forsvarsminister Troels Lund Poulsen, Færøyenes landsstyrekvinne for utenriks- og kulturanliggender Sirið Stenberg, og Grønlands Naalakkersuisoq for utenriksanliggender og forskning Vivian Motzfeldt møtes med NATOs militære sjef, SACEUR, samt nordiske og arktiske allierte forsvarsministre.
Hovedtemaet for møtene er NATOs Arctic Sentry-initiativ, som har som mål å styrke alliansens tilstedeværelse og sikkerhet i Arktis og Nord-Atlanteren. Dette initiativet er en respons på den endrede sikkerhetspolitiske situasjonen i regionen.
Danmark har tidligere inngått avtaler om å styrke forsvaret i Arktis og Nord-Atlanteren, inkludert investeringer i nye arktiske skip, maritime patruljefly og forbedret satellittkapasitet. Disse tiltakene er en del av en bredere strategi for å sikre stabilitet og sikkerhet i regionen.
Samarbeidet mellom Danmark, Færøyene og Grønland er avgjørende for å møte de sikkerhetspolitiske utfordringene i Arktis og Nord-Atlanteren. Gjennom felles innsats og koordinering med NATO og allierte, arbeider de tre landene for å styrke sikkerheten og stabiliteten i regionen.