
Utdanningsdirektoratet (Udir) har nylig avpublisert resultatene fra nasjonale prøver gjennomført i perioden 2015 til 2021. Dette skyldes en oppdaget feil i analyseverktøyet som ble benyttet i denne perioden, noe som resulterte i unøyaktige rapporteringer av elevenes ferdighetsutvikling over tid.
Feilen medførte at endringer i elevenes ferdigheter ble rapportert som mindre enn de faktisk var, noe som kan ha gitt et skjevt bilde av utviklingen. Alle beregninger fra denne perioden er berørt i ulik grad. Av personvernhensyn er dataene for denne perioden slettet, og det er derfor ikke mulig å rekonstruere korrekte resultater på elev-, skole- eller kommunenivå.
I 2022 innførte Udir en ny metode og programvare for analyse av nasjonale prøver, samtidig som innholdet i prøvene ble tilpasset de nye læreplanene. Dette skal sikre mer nøyaktige målinger av elevenes ferdigheter fremover.
Til tross for feilen er det ikke grunn til å tro at den har påvirket elevenes oppfølging i skolen. Udir har informert relevante aktører i skolesektoren, samt forsknings- og statistikkmiljøer, om feilen og dens konsekvenser.