
Regjeringen har besluttet å stanse byggingen av Stad skipstunnel etter at prosjektet har opplevd betydelige kostnadsoverskridelser. Opprinnelig var kostnadsrammen satt til 5 milliarder kroner, men anbudene som ble mottatt lå langt over denne summen.
Stad skipstunnel var planlagt som verdens første skipstunnel, med mål om å sikre tryggere seilas forbi det værutsatte Stadhavet. Prosjektet har vært diskutert i over 20 år og ble vedtatt av Stortinget i 2021. Imidlertid har kostnadene økt betydelig siden vedtaket, noe som har ført til at regjeringen nå velger å prioritere andre samferdselsprosjekter.
Lokale næringslivsaktører uttrykker skuffelse over beslutningen. Over 450 virksomheter hadde signert et opprop for realisering av Stad skipstunnel, og mange hadde forventet positive ringvirkninger for regionen.
Venstre frykter at prosjektet blir droppet, og har uttrykt bekymring for at avgjørelsen holdes tilbake til etter valget.
Samtidig har SV tidligere uttrykt ønske om å stanse skipstunnelen og heller prioritere vei og bane rundt Bergen, med henvisning til den stramme økonomiske situasjonen.
Beslutningen om å stanse Stad skipstunnel markerer slutten på et langvarig og omdiskutert prosjekt, og setter fokus på utfordringene knyttet til store infrastrukturprosjekter og kostnadskontroll.