
Kollektivselskapet Ruter vurderer å innføre rushtidsprising, hvor billettprisene vil være høyere i rushtiden og lavere utenfor, for å redusere trengsel og fordele reisene jevnere over dagen. Dette kommer frem i et notat levert til byutredningen for Oslo-området.
Målet med rushtidsprising er å redusere antall reisende på de mest belastede tidspunktene, noe som kan føre til mindre trengsel og lavere driftskostnader i rushtiden. Ruter viser til en spørreundersøkelse hvor nesten 25 % av respondentene var villige til å endre reisemønster dersom det resulterte i lavere billettpriser. Selskapet understreker at en eventuell innføring av rushtidsprising ikke må forsterke eksisterende sosiale og økonomiske ulikheter.
Tidligere forslag om rushtidsprising har møtt motstand fra politikere. I 2012 foreslo Ruter en lignende ordning, men dette ble avvist av blant andre daværende byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V), som kalte det "helt uaktuelt".
Studier viser imidlertid at tidsdifferensierte takster kan ha positive effekter. En undersøkelse fra Transportøkonomisk institutt indikerer at en 30 % rabatt utenfor rushtiden kan øke antall kollektivreiser med 7–8 %, samtidig som kostnadene reduseres.
Ruter planlegger å vurdere tiltaket nærmere, inkludert testing og pilotering på mindre kundegrupper, for å se om rushtidsprising kan være et effektivt virkemiddel for å forbedre kollektivtilbudet og redusere trengsel i Oslo-området.