
En nylig lansert kampanje som omtaler personer med diabetes som "tikkende bomber" har utløst kraftige reaksjoner fra både pasienter og helsepersonell. Kampanjen, som har som mål å øke bevisstheten rundt diabetes og dens komplikasjoner, har blitt kritisert for å stigmatisere de som lever med sykdommen.
Diabetesforbundet har uttrykt dyp bekymring over kampanjens retorikk. "Å beskrive personer med diabetes som 'tikkende bomber' er både uheldig og skadelig. Det bidrar til unødvendig frykt og kan føre til ytterligere stigmatisering av en allerede sårbar gruppe," sier generalsekretær i Diabetesforbundet.
Flere pasienter har også delt sine reaksjoner. En av dem, som har levd med diabetes type 1 i over 20 år, forteller: "Det er sårende å bli fremstilt på denne måten. Vi kjemper daglig for å håndtere vår helse, og slike beskrivelser gjør det ikke lettere."
Helsemyndighetene har tatt kritikken på alvor og vurderer nå tiltak mot kampanjen. "Vi ser alvorlig på denne typen kommunikasjon og vil vurdere om det er nødvendig med retningslinjer for hvordan helsebudskap formidles til offentligheten," uttaler en representant fra Helsedirektoratet.
Debatten rundt kampanjen har også satt søkelys på behovet for mer sensitiv og inkluderende kommunikasjon om kroniske sykdommer. Eksperter på helsekommunikasjon understreker viktigheten av å balansere mellom å informere om risikoer og å unngå å skape unødig frykt eller stigmatisering.
Denne hendelsen har åpnet for en bredere diskusjon om hvordan samfunnet omtaler og behandler personer med kroniske sykdommer, og understreker behovet for empati og forståelse i helsekommunikasjon.