
Fornebubanen, den nye T-banelinjen som skal forbinde Majorstuen i Oslo med Fornebu i Bærum, står overfor nye utfordringer. Prosjektet har nå en forventet kostnadsoverskridelse på over én milliard kroner, noe som bringer den økonomiske styringsrammen opp til 27,5 milliarder kroner.
I tillegg til de økte kostnadene, kan ferdigstillelsen av endestasjonen på Fornebu bli ytterligere forsinket. Dette kan medføre at deler av strekningen settes i drift senere enn planlagt. Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Marit Vea, uttaler at det er uheldig med forsinkelsen, men at de i samarbeid med Akershus fylkeskommune vil vurdere muligheten for å åpne deler av banen tidligere.
Fornebubanen er et samarbeid mellom staten, Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og grunneiere. Prosjektet omfatter seks underjordiske stasjoner: Fornebu, Flytårnet, Fornebuporten, Lysaker, Vækerø og Skøyen. Hele strekningen er planlagt å være rundt 8,5 kilometer lang og skal gå under bakken, med en estimert reisetid på 12 minutter.
Dette er den største T-baneutbyggingen i Norge siden de store utbyggingene på Oslos østkant på 1960- og 70-tallet. Prosjektet har tidligere opplevd kostnadsoverskridelser og forsinkelser, og den nåværende situasjonen understreker kompleksiteten og utfordringene knyttet til store infrastrukturprosjekter.
Fornebubanen er ment å forbedre kollektivtilbudet til Fornebu-området og avlaste veinettet med en kapasitet på cirka 8000 reisende i timen. Til tross for utfordringene, fortsetter arbeidet med mål om å realisere en moderne og effektiv transportløsning for Stor-Oslo.