
Booking.com, en av verdens største online reisebyråer, står nå overfor et omfattende massesøksmål med over 267 000 deltakere. Selskapet anklages for villedende praksis, inkludert skjuling av turistavgifter og tilleggskostnader, noe som har ført til betydelige økonomiske tap for forbrukerne.
Ifølge forbrukerorganisasjoner har Booking.com systematisk unnlatt å opplyse om obligatoriske avgifter i sine annonserte priser, noe som har ført til at kunder har betalt mer enn forventet ved bestilling av overnatting. Dette har resultert i at over 267 000 personer har sluttet seg til et massesøksmål mot selskapet.
Dette er ikke første gang Booking.com har blitt kritisert for slike praksiser. Tidligere har selskapet blitt undersøkt av nederlandske myndigheter for påstander om villedende informasjon om kostnader og rabatter. Forbrukerorganisasjoner har også tidligere anklaget Booking.com for å ha oppblåst hotellpriser siden 2013, noe som har ført til betydelige økonomiske tap for forbrukerne.
Forbrukerorganisasjoner oppfordrer nå til strengere regulering av online bookingplattformer for å beskytte forbrukerne mot slike villedende praksiser. De mener at det er nødvendig med klare retningslinjer og strengere håndheving for å sikre at forbrukerne får korrekt og fullstendig informasjon ved bestilling av overnatting.
Booking.com har foreløpig ikke kommentert det pågående massesøksmålet. Det gjenstår å se hvordan saken vil utvikle seg, og hvilke konsekvenser den vil få for selskapet og bransjen som helhet.