Hjerneforsker advarer: Barns hjerner overbelastes av informasjon

Vis hovedpunkter
  • Barns hjerner overbelastes av informasjon, noe som svekker konsentrasjonsevnen.
  • Økt skjermbruk bidrar til informasjonsflommen og distraherer barn.
  • Fysisk aktivitet kan forbedre barns konsentrasjon og redusere rastlĂžshet.
  • Overdiagnostisering av ADHD kan skyldes mangel pĂ„ bevegelse og fri lek.
  • Fri lek er essensiell for barns kognitive utvikling og bĂžr prioriteres.
Hjerneforsker advarer: Barns hjerner overbelastes av informasjon
Bilde er generert av KI

Hjerneforsker Ole Petter Hjelle uttrykker bekymring over at dagens barn og unge utsettes for en informasjonsflom som kan svekke konsentrasjon og oppmerksomhet. Han pÄpeker at Þkt skjermbruk bidrar til denne overbelastningen, og at barn derfor blir mer rastlÞse og ufokuserte.

Hjelle forklarer at hjernen vÄr mottar mer informasjon enn den er i stand til Ä bearbeide pÄ en fornuftig mÄte. Dette fenomenet, kjent som informasjonsflom, kan fÞre til at bÄde barn og voksne sliter med Ä opprettholde konsentrasjonen.

En studie publisert i Aftenposten viser at barn som bruker mye tid pÄ digitale medier, kan oppleve redusert lÊring og konsentrasjonsevne. Hjerneforsker Manfred Spitzer advarer om at overfladisk behandling av informasjon pÄ skjermer kan fÞre til at vi lÊrer mindre.

For Ä motvirke disse negative effektene, understreker Hjelle viktigheten av fysisk aktivitet. Han refererer til et forskningsprosjekt i Horten kommune, hvor Þkt bevegelse i skolen resulterte i fÊrre ADHD-diagnoser blant elevene. Dette tyder pÄ at mer fysisk aktivitet kan forbedre barns konsentrasjon og redusere rastlÞshet.

Videre peker Hjelle pÄ at overdiagnostisering av ADHD kan skyldes mangel pÄ bevegelse og fri lek. Han mener at fÞr man begynner med medisinsk behandling, bÞr man prÞve Ä Þke barnas fysiske aktivitet, da dette kan fÞre til bedring for mange.

Fri lek er ogsÄ essensiell for barns kognitive utvikling. Hjelle pÄpeker at dagens barn har mindre tid til ustrukturert lek, noe som kan pÄvirke deres evne til Ä utvikle kreativitet og problemlÞsningsevner.

For Ă„ beskytte barns mentale helse og kognitive utvikling, anbefaler eksperter Ă„ begrense skjermtid, fremme fysisk aktivitet og legge til rette for fri lek i hverdagen.

Referanser