
Bruken av kunstig intelligens (KI) i undervisning har økt betydelig, men møter utfordringer knyttet til såkalte KI-hallusinasjoner. Dette fenomenet innebærer at KI-systemer genererer feilaktig eller oppdiktet informasjon, noe som kan føre til misforståelser blant elever.
Ifølge en artikkel i Utdanningsnytt, publisert 21. november 2025, er problemet ikke bare at KI-verktøy gir feil svar, men at altfor få forstår hvor ofte det skjer.
Utvalget for framtidens fellesskole påpeker at bruken av KI i skolen reiser flere etiske spørsmål, som personvern og datahåndtering.
Forskerforbundet understreker at innføring av ny teknologi, inkludert bruk av KI, må støtte oppunder kjerneoppgavene til institusjonene og ha økt kvalitet på undervisning, forskning, formidling og støttetjenester som overordnet målsetting.
For å møte disse utfordringene er det viktig med økt bevissthet og opplæring i bruk av KI i undervisning. Lærere bør veilede elever i kritisk vurdering av KI-generert innhold og fremme analytisk tenkning.
KI-hallusinasjoner er en iboende utfordring i dagens teknologi, og det er derfor nødvendig med kontinuerlig oppdatering av kunnskap og tilpasning av undervisningsmetoder for å effektivt utnytte de nyeste KI-teknologiene.