New York Times saksøker Perplexity for brudd på opphavsrett

Vis hovedpunkter
  • New York Times har saksøkt Perplexity for brudd på opphavsretten.
  • Avisen hevder at Perplexity har kopiert og distribuert millioner av artikler uten tillatelse.
  • Perplexity anklages også for å ha generert falskt innhold og feilaktig tilskrevet det til New York Times.
  • Søksmålet er en del av en bredere trend der mediehus utfordrer AI-selskapers bruk av opphavsrettsbeskyttet materiale.
  • Perplexity har tidligere blitt saksøkt av andre medieorganisasjoner for lignende påstander.
New York Times saksøker Perplexity for brudd på opphavsrett
Bilde er generert av KI

New York Times har nylig anlagt søksmål mot AI-startupen Perplexity, med påstand om at selskapet ulovlig har kopiert, distribuert og vist millioner av avisens artikler uten tillatelse. Søksmålet ble innlevert i U.S. District Court for Southern District of New York og hevder at Perplexity har brukt dette innholdet til å trene og drive sine generative AI-verktøy.

I tillegg til påstandene om opphavsrettsbrudd, anklager New York Times Perplexity for å ha generert falskt innhold, kjent som "hallusinasjoner", og feilaktig tilskrevet dette til avisen ved å vise det sammen med avisens registrerte varemerker. Avisen hevder at Perplexitys forretningsmodell er avhengig av å skrape og kopiere innhold, inkludert materiale bak betalingsmurer.

Dette søksmålet er en del av en bredere trend der mediehus utfordrer teknologiselskapers bruk av opphavsrettsbeskyttet materiale i utviklingen av AI-systemer. Perplexity har tidligere blitt saksøkt av andre medieorganisasjoner, inkludert Chicago Tribune, Reddit og Dow Jones, for lignende påstander om ulovlig innholdsskraping.

New York Times søker erstatning og påbud for å stoppe Perplexitys påståtte uautoriserte bruk av avisens innhold. Avisen har tidligere sendt flere opphør-og-avstå-krav til Perplexity uten å oppnå enighet.

Perplexity har tidligere uttalt at de ikke skraper data for å bygge grunnmodeller, men heller indekserer offentlige nettsider og gir faktiske sitater. Selskapet har også lansert programmer som tilbyr deling av annonseinntekter med deltakende utgivere.

Referanser

Steder

  • New York
  • USA

Personer

  • Graham James