
En fersk rapport fra NielsenIQ (NIQ) belyser de fremvoksende globale trendene innen helse og velvære for 2025. Undersøkelsen, som omfatter 19 land, viser at 70% av forbrukerne anser seg som proaktive i å håndtere egen helse, og 57% prioriterer "å eldes godt" mer enn de gjorde for fem år siden.
Forbrukernes skepsis til helsepåstander fra matprodusenter øker, med 62% som uttrykker mistillit. Videre ønsker 82% mer transparente og lettforståelige produktetiketter. Denne etterspørselen etter åpenhet påvirker kjøpsbeslutninger og stiller nye krav til produsenter.
Når det gjelder vektkontroll, indikerer rapporten at 43% av forbrukerne ville vurdert å ta anti-fedme medisiner dersom de ble anbefalt av helsepersonell. Samtidig er 63% globalt ikke kjent med disse medikamentene, noe som peker på et behov for økt informasjon og bevissthet.
Teknologi spiller en stadig større rolle i helse- og velværesegmentet. Hele 74% av forbrukerne foretrekker teknologiprodukter med integrerte helse- og velværefunksjoner. I tillegg mener 63% at slike produkter effektivt kan forbedre deres helse, og 57% er villige til å bruke apper eller enheter som sikrer at produktene de kjøper samsvarer med deres personlige helseprioriteringer.
Mental helse og søvnkvalitet har også fått økt oppmerksomhet. Nesten to tredjedeler (63%) av forbrukerne prioriterer nå god søvn og mental velvære mer enn de gjorde for fem år siden. Dette reflekterer en bredere trend der selvpleie og helhetlig velvære blir stadig viktigere for forbrukerne.
Rapporten understreker behovet for at produsenter og forhandlere tilpasser seg disse endringene ved å tilby produkter som er transparente, teknologisk avanserte og som støtter forbrukernes helse- og velværebehov. Som Marta Cyhan-Bowles, Chief Communications Officer & Head of Global Marketing COE i NIQ, påpeker: "For å lykkes i det utviklende velværemarkedet, må merkevarer gå utover produktinnovasjon for å levere klarhet, transparens, overkommelighet og tillit."