
Byggingen av Fornebubanen møter nye utfordringer med både økte kostnader og forsinkelser. Prosjektet, som opprinnelig hadde en økonomisk styringsramme på 27,5 milliarder kroner, står nå overfor en ny kostnadssprekk på over én milliard kroner.
Forsinkelsen påvirker spesielt ferdigstillelsen av Fornebu stasjon og base, som nå forventes å bli ett år forsinket. Dette skyldes utfordringer knyttet til råbyggskontrakten i betong på Fornebu, hvor det har vært vanskeligheter med å følge den avtalte produksjonsplanen.
Direktør for Fornebubanen, Irene Måsøval, uttaler at de vurderer hvordan forsinkelsen påvirker den samlede tidsplanen for prosjektet. Det vurderes om selve Fornebubanen fortsatt kan åpnes i 2029, mens ferdigstillelse av Fornebu stasjon og base blir utsatt med ett år.
Miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea (V) i Oslo beskriver forsinkelsen som uheldig og understreker viktigheten av T-banen som et effektivt transportmiddel. Hun nevner at de i fellesskap vil vurdere om deler av strekningen på Fornebu kan settes i drift senere enn resten av banen.
Fornebubanen er en planlagt T-banelinje som skal forbinde Fornebuområdet i Bærum med Majorstuen T-banestasjon i Oslo. Banen vil bli 8,2 kilometer lang og ha stasjoner på Fornebu, Flytårnet, Fornebuporten, Lysaker, Vækerø, Skøyen og Majorstuen. Kjøretiden mellom Fornebu og Majorstuen er beregnet til tolv minutter.
Prosjektet har tidligere opplevd kostnadsøkninger og forsinkelser. I 2022 var det krisemøter og politisk debatt da prosjektet fikk en sprekk på rundt 4,3 milliarder kroner.
Det er fortsatt usikkert hvordan de nyeste forsinkelsene og kostnadsøkningene vil påvirke den endelige ferdigstillelsen av Fornebubanen. Prosjektledelsen og involverte parter arbeider nå med å finne løsninger for å minimere konsekvensene av disse utfordringene.